Auto van de zaak: zakelijk vs privé rijden, bijtelling en youngtimers
Ga je als ondernemer voor een auto van de zaak, of rijd je je zakelijke kilometers met een privé-auto? Voor veel zelfstandigen is dat een lastige vraag. Zeker als startende ondernemer zijn de financiële gevolgen niet zo makkelijk in kaart te brengen. Er is veel om rekening mee te houden en de regels veranderen nogal eens. We zetten je opties op een rij.

Auto van de zaak: zakelijk vs privé rijden, bijtelling en youngtimers
Ga je als ondernemer voor een auto van de zaak, of rijd je je zakelijke kilometers met een privé-auto? Voor veel zelfstandigen is dat een lastige vraag. Zeker als startende ondernemer zijn de financiële gevolgen niet zo makkelijk in kaart te brengen. Er is veel om rekening mee te houden en de regels veranderen nogal eens. We zetten je opties op een rij.
Wil je zakelijk de weg op, dan heb je grofweg twee opties. Je kunt zakelijk rijden met een privé-auto, of je kiest voor een auto van de zaak die je eventueel ook privé gebruikt. Ga je voor die laatste optie, dan krijg je ook te maken met bijtelling.
Wat voor jou financieel het meest voordelig is, hangt helemaal af van je gereden kilometers (zowel zakelijk als privé) en het type auto. We zetten de voor- en nadelen van de verschillende opties op een rij.
Zakelijk rijden met een privé-auto
Dit is verreweg de overzichtelijkste optie. Voor iedere kilometer die je zakelijk rijdt met een auto die niet van je bedrijf is, mag je € 0,19 declareren.
Er is een alternatief: je mag ook bekijken hoeveel kilometer je privé-auto op jaarbasis rijdt, en welk percentage daarvan zakelijk is. Tel alle kosten voor je auto (wegenbelasting, benzine, verzekering, onderhoud etc) bij elkaar op en declareer het percentage zakelijke kilometers aan je bedrijf. Oftewel: rijd je dit jaar 25.000 kilometer met je auto, waarvan 20.000 kilometer zakelijk? Dan mag je 80% van de totale autokosten doorberekenen naar je bedrijf.
Let op: zorg altijd voor een goede kilometerregistratie en, als je voor verrekening van de autokosten gaat, bewaar alle bonnetjes.
[ Wist je dat ] Je kunt er ook voor kiezen om je privé-auto over te dragen aan je bedrijf. Daar zitten weer specifieke voor- en nadelen aan. We vertellen je er graag meer over.
Zakelijke auto, met of zonder privé gebruik?
Ga je voor een auto van de zaak, dan moet je vooraf nadenken of je deze ook privé wilt gebruiken:
- Je rijdt de auto alleen zakelijk. Je mag dan op jaarbasis maximaal 500 kilometer privé afleggen. Dat is nog geen tien kilometer per week, dus daar ben je snel doorheen. Alleen doen als je de auto écht alleen zakelijk gebruikt. Vergeet niet om een duidelijke kilometerregistratie bij te houden.
- Je gebruikt de auto zowel zakelijk als privé. Je hoeft dan geen kilometerregistratie bij te houden. Wel moet je bijtelling betalen: de belastingdienst ziet het privé-gebruik van de auto als onderdeel van jouw inkomen, daar betaal je belasting over.
Hoe zit dat met die bijtelling?
Je betaalt een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2021 zijn er twee tarieven: je betaalt 12% bijtelling voor auto’s die géén CO2 uitstoten*, en 22% bijtelling voor alle andere auto’s.
Wat voorbeelden:
- Je koopt een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 30.000. Je betaalt 12% bijtelling. Dat betekent dat je belasting betaalt over een jaarinkomen dat (30.000 x 12%) € 3.600 hoger is. Met een belastingdruk van ~30% kost de bijtelling je € 1.080 per jaar.
- Je koopt een gloednieuwe Volkswagen Golf met een cataloguswaarde van € 40.000. Je betaalt 22% bijtelling. Dat betekent dat je belasting betaalt over een jaarinkomen dat (40.000 x 22%) € 8.800 hoger is. Met een belastingdruk van ~30% kost de bijtelling je € 2.640 per jaar.
- Je koopt voor € 5.000 een stationwagen van tien jaar oud. De cataloguswaarde is € 40.000. Je betaalt 22% bijtelling. Dat betekent dat je belasting betaalt over een jaarinkomen dat (40.000 x 22%) € 8.800 hoger is. Met een belastingdruk van ~30% kost de bijtelling je € 2.640 per jaar.
Je ziet direct het vervelende aan bijtelling: de belastingdienst kijkt enkel naar de cataloguswaarde. Je betaalt in dit voorbeeld voor de oudere tweedehands auto exact evenveel bijtelling als voor de gloednieuwe wagen.
(*) Belangrijk: de bijtelling is best ingewikkeld. Het tarief van 12% geldt bijvoorbeeld alleen voor auto’s die geen CO2 uitstoten én op waterstof rijden, voor andere nulemissie-auto’s geldt de 12% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 40.000. Voor een Tesla betaal je dus deels het lage en deels het hoge tarief. Dit soort uitzonderingen zijn er meer. Heb je specifieke plannen, check dan goed of er nog relevante uitzonderingen of regelingen gelden.
Uitzondering voor auto’s van >15 jaar oud
Er is een alternatief voor de relatief hoge bijtelling op tweedehands auto’s: de youngtimer. Auto’s van minimaal vijftien jaar oud. Voor deze categorie maakt de belastingdienst een uitzondering. Je betaalt namelijk geen bijtelling over de cataloguswaarde, maar over de dagwaarde.
Dat betekent:
- Je koopt voor € 5.000 een stationwagen van 15 jaar oud. De cataloguswaarde is € 40.000. Je betaalt 22% bijtelling. Dat betekent dat je belasting betaalt over een jaarinkomen dat (5.000 x 22%) € 1.100 hoger is. Met een belastingdruk van ~30% kost de bijtelling je € 330 per jaar.
- Je koopt voor € 15.000 een vintage sportwagen van 20 jaar oud. De cataloguswaarde is € 80.000. Je betaalt 22% bijtelling. Dat betekent dat je belasting betaalt over een jaarinkomen dat (15.000 x 22%) € 3.300. Met een belastingdruk van ~30% kost de bijtelling je € 1.100 per jaar.
Je ziet, qua bijtelling is een youngtimer erg interessant. Heb je interesse in een tweedehands auto, kijk dan ook eens naar de oudere modellen. Natuurlijk moet je met een auto van 15 jaar of ouder ook rekenen op andere kosten qua onderhoud. En je levert wellicht wat in op techniek of comfort. Of dat voor jou interessant is kun je alleen zelf bepalen.
Wij houden als vuistregel aan: de youngtimerregeling is interessant voor auto’s uit het duurdere segment met een dagwaarde onder € 10.000.
Wat werkt voor jou?
Er is niet één beste optie. De afweging tussen een auto van de zaak of je privé-auto zakelijk gebruiken kan best lastig zijn. De regels veranderen nogal eens (vaak in ieder geval jaarlijks) en er zijn veel factoren die meespelen. Wil je weten wat voor jou gunstig is, dan rekenen we dat graag voor je uit. Neem even contact op voor wat meer informatie.